Posted on

Content marketing – en fluga?

RockEm Content marketing fika

Content marketing har verkligen blivit ett modeord och det snackas om att det är en fluga som kommer att dö ut. Men content marketing är egentligen inget nytt påfund. Vi har alltid, mer eller mindre, berättat historien bakom våra företag och vad vi vill förmedla med dem och med våra varumärken.

Michelinguiden – ett gott exempel

Michelin sålde bildäck i Frankrike och ville öka sin försäljning. För att öka sin försäljning behövde däcken slitas, och för att det skulle ske så behövde fransmännen köra mer bil. Det man på Michelin gjorde då var att tänka till ordentligt.

Vad var det som skulle få fransmännen att köra mer bil? Mat såklart! Fransmännen älskar mat och Michelin räknade ut att de skulle vara villiga att resa med sina bilar för att få tag på den godaste maten.

Lösningen blev den idag världskända Guide Michelin. Genom att lista de bästa restaurangerna på landsbygden fick de fransmännen att köra mer bil, och därmed köpa fler däck.

Och lite mer lekfullt

Ett annat lysande exempel på content marketing är Hasbro. Hasbro är  en leksakstillverkare och har länge arbetat med content marketing genom tv-shower och filmer. Sedan 1954 har man producerat Disney-leksaker och 1969 köpte man sin första tv-producent, Burt Claster Enterprise, och började tillverka leksaker till programmet Romper Room.

Mer känt för oss svenskar är kanske samarbetet med Marvel. Där kan man snacka content marketing!

Ingen fluga alltså

Så, content marketing är nog ingen fluga. I så fall måste det vara en väldigt envis och långlivad sådan. Därför är det helt klart värt att satsa på. Oavsett om ditt företag är stort eller litet så är det alltid bra att bygga relationer med dina kunder och på så sätt hjälpa dem att göra sina köpbeslut.

Jag har inte råd med en hollywoodproduktion

Inte jag heller! Och det passar kanske inte alla produkter heller. Men jag är ganska säker på att du kan göra någonting mer åt content-hållet.

  • Starta ett instagramkonto och visa upp din vardag, hur dina produkter tas fram eller i vilka miljöer de syns.
  • Blogga, twittra, facebooka om ämnen som engagerar dina kunder – är det inredningsprodukter så är kanske trender inom inredning ett bra alternativ, säljer du ekologiska morötter kan du driva information om ekologisk och närodlad mat.
  • Dela med dig av dina tips – ett fantastiskt exempel är Gotlands Cykeluthyrning som gjort en app med tips på olika platser på Gotland. Dit man såklart kan ta sig med sin hyrcykel.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *