Posted on

Vad är content marketing?

Three smiling fingers that are very happy.

Söker du runt på nätet så hittar du en rad olika förklaringar och citat. Kanske för att det som produceras är olika för olika personer och bolag. Bloggar är inte det rätta valet för alla, på samma sätt som att alla företag inte har resurserna till att producera en egen tv-serie. Och tur är kanske det?

Enligt Wikipedia är content marketing:

Ett medel inom marknadsförings- och kommunikationsbranschen. Det syftar på att med en smart strategi och redaktionell ton skapa ett kommunikationsinnehåll som attraherar målgruppen. Detta ska göras i rätt kanal och med anpassning av innehållet för den särskilda kanalen och målgruppen.

Content marketing enligt RockEm

För mig handlar content marketing om att skapa en historia, att informera och engagera. Du kommunicera med kunden utan att direkt sälja en produkt och skapar på så sätt en långvarig och stark relation.

Genom att berätta om ditt företag, vad ni gör, vad ni kan, hur era produkter tas fram, vad som händer inom ert verksamhetsområde och så vidare, visar du kunden vägen mot rätt köpbeslut.

Långsiktigt

Med andra ord så handlar content marketing om mer än att bara blogga lite. Precis som med all marknadsföring, och allt du gör i ditt företag, så handlar det om att ha en strategi, och hålla sig till den strategin. Det är klart att analyser kan visa på att du gör fel saker och då får du såklart omarbeta strategin. Men det är viktigt att komma ihåg att content marketing handlar om att bygga relationer. Det är något som tar tid, både att bygga och att underhålla.

Content marketing är alltså inte en quickfix för att sälja lite extra. Det är ett långsiktigt varumärkesarbete som kan låta dig ta stora steg under en längre tidsperiod.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *